Masa 1st time saya sampai uk tuh, bulan 8, tak sejuk sangat dan tak panas. Samapi2 aja tak rasa pon macam sampai luar negara.. sebab dgn geng2 ramai.. hanya kerana saya tengok yg kerja tolak troli kat airport tuh mat saleh baru laa rasa cam omputeh..

Tiba di London, masa tuh MSD di Brynston square, near Marble Arch, now msd dah dekat bayswater, london. Nih tube map dia London Tube Map . Map nih penting untuk kita jalan2 london.. senang nak master, plan nak pi mana, then cari dlm map. Tube terbahagi kepada zon2 tertentu.. so kalau nak jimat, dalam satu hari tuh kalau jalan2, boleh beli tiket one day travelcard for zone 1,2 (for example) boleh naik seberapa banyak kali tube and busses sepanjang hari tuh dalam zone 1 dan 2. Tapi make sure ada kasut yg elok. Pengalaman saya ialah kasut beli di uk lagi better untuk lasak2 daripada kasut2 made in malaysia. Lagi murah pon.

1st day terus jalan2 london. Cari roti yang halal kononnya i.e yg takde nombor E.. tapi tuh dulu.. zaman sekarang makan yg suitable for vegetarian banyak sangat. So for student zaman nih, cari laa mana2 makanan yg ada tanda vegetarian dan yg tidak mengandungi alkohol. nanti Insya-Allah saya akan cerita dgn lebih lanjut pasal makanan di sini. Then kami pergi ke market. Malangnya semasa saya membelek2 barang ni pasar, saya kena marah. Sebabnya adat di pasar sini tak sama macam di malaysia. Sini kalau kita nak tengok apa2 yg diorang jual, kita kena mintak permission daripada penjual untuk ambilkan utk kita tengok. Bukan main ambik sendiri tengok. Cerita pasal market nih pun panjang.. saya tak tahu macam mana nak susun. Skill yang harus di master.

bersambung…

Leave a Reply

Your email address will not be published.