Lately nih, saya semakin banyak berfikir..agaknya sebab umur pon semakin lanjut. Kenangan2 lama semasa muda selalu flash back, terasa masa berlalu sangat cepat, belum sempat berbuat apa2.. zaman muda telah jauh ditinggalkan. Saya; semasa muda, merupakan seorang yg idealistik. Boleh dikatakan yg saya agak mature for my age, contohnya semasa saya berada di tingkatan 1, saya dah mula baca majalah dewan masyarakat, mastika etc. Dan saya asyik berfikir tentang masalah masyarakat. Darjah 6, saya khatam buku sejarah melayu sebanyak 2 kali, saya baca tentang kesusahan petani, perjuangan kemerdekaan, syamsiah fakih, dan banyak lagi. Buku2 yg saya semasa itu banyak memberi kesan dlm contoh pemikiran saya. ada lagi excerpt from my very dear old diary (nanti satu hari saya tulis sisikit disini). Buku2 kisah cinta yg digilai oleh rakan sekelas saya (khadijah hashim etc) tidak menarik perhatian saya.

Semasa itu saya selalu berfikir sekiranya saya (believe it or not) boleh mengubah dunia (saya terpengaruh dgn buku sukarno) . Kelas sejarah tingkatan 2 was my fav. Pasal kebangkitan dunia, perang dunia 2, komunisme, maxisme, jepun, dan kebangkitan menentang penjajah. I was strongly believe that if i put my mind into something, i could do it. Saya menjadi antara pelajar terbaik sekolah masa tingkatan 3 (8 A1 SRP , penembak terbaik negeri melaka 1989). It was my happiest time.

Semasa saya berada di tingkatan 4, 5 saya mula belajar tentang kebangkitan Islam, and it affects me so much and i can see it from my collections of writings then. Kisah rasulullah saw dan beberapa para sahabat yg miskin, hamba, yg mengubah dunia hingga ke waktu ini sungguh amat menakjubkan. Kefahaman saya membuatkan saya kuat dan bersemangat utk belajar bersungguh2 dan menjadi mangkin utk saya bangun setiap hari.

Now , saya fikir, I am nothing. I am not contributing anything to my soceity, nor my country, not even much to my family. My self esteem is at its lowest yet. What has gone wrong? am i too late still? Itu lah saya rasa tentang diri saya yg banyak cekadak at the moment. Maafkan saya ttg ayat2 atau perkataan2 saya yg tunggang langgang, sebab itulah yg ada dlm hati saya ketika ini 🙁

p/s: my birthday in a couple of days. semakin tua laa..

3 Replies to “Cekadak ku”

  1. Assalamualaikum,
    4 wanita terbaik menurut kata Rasulullah s.a.w. ialah Fatimah, Khadijah,Asiah dan Maryam radiallahuanhum. Tiada pulak diriwayatkan yg mereka dan para isteri rasulullah s.a.w. “berkobar2 utk mengubah dunia”. Rata2 ummul mukminin tempat mereka berada adalah yang terbaik bagi wanita yakni rumah mereka . Antara sifat yang semua mereka ada ialah sangat taat pada Allah dan kesabaran yang sgt tinggi & tidak tertawan pada dunia ( bila hidup senang, rumah lawa, kereta lawa, kebykan org kurang bergantung pd Allah hence iman pun di tahap rendah berbanding masa susah eg zaman student). Let’s not complicate things ; and let’s not feel “cekadak” or “down” (see Surah Al-Imran ayat 139 lebih krg maksudnya “Wahai org2 yg beriman, jgnlah kamu berasa lemah dan jgnlah kamu berasa sedih sesungguhnya kamulah yg paling superior sekiranya kamu org yg beriman). Kalau kita boleh go back to the basics dan contohi wanita2 solehah yang dijanjikan syurga & ikut Islam yang pure , inshaALLAH sesungguhnya itulah kejayaan yang sejati bagi wanita – tried and tested, and fully approved and diredhai Ar-Rahman .Allah knows best.

  2. Yang saya maksudkan dgn mengubah dunia, bukan literally jadi president etc. Yang saya maksudkan ialah saya ingin mencontohi Saiyidatina Khadijah, yg membelanjakan seluruh harta dan jiwanya utk islam, Aisyah yg mendidik dan mengajar umat Islam, Asiah yg bersabar di bawah kekejaman firaun, Maryam dan berjaya melahirkan pemimpin dunia walaupun bersendirian. I dont want to complicate things, it is just a muhasabah of what i should have achieved at this years of my life. I just feel that i wanted to contribute more to Islam than just by being a wife and mother. I understood of what you’ve just said. But I wanted to be like ummul mukminin, Saffiyah too, involved in battle field (again not literrally). I do think people should be allowed to have high hopes, as an ‘alim once said, Kalau rasa susah tgk orang yg kurang hartanya drp kita, kalau rasa ‘amal banyak tengok org yg ber’amal lebih drp kita. So kita boleh berlumba2 dlm kebaikan.

  3. salam,

    kak elies, it’s not too late yet; you can still go for your dreams (self-actualisation)
    and dear, don’t underestimate what u’ve achieved so far. you already are a great person u know?

    take care

Leave a Reply

Your email address will not be published.