Banyak things yg happened sepanjang saya meninggalkan penulisan nih. Adik bungsu saya datang dr Malaysia, utk tolong tengok2kan adam and adela sepanjang pengajian saya nanti, Insya-Allah. Adam dan Adela panggil dia moksu. Saya panggil dia ’Itik’ nama timang2an dia semenjak kecil.
Photobucket - Video and Image HostingPhotobucket - Video and Image Hosting

Adam & Adela di Trafalgar square

And on the 17th August kelmarin anniversary kami yg ke 10. Celebrate kat London sambil bawa Itik jalan2. Tunjukkan dia tempat2 menarik London. Banyak sungguh memory rushing back to my mind tengok balik rumah lama, jalan2 London yg puas saya redah dgn basikal, tempat yg saya jatuh semasa menaiki basikal, university, etc.

Teringat lagi saya pada pagi terse but saya agak terlewat utk le lecture, on the way to uni traffic was quite heavy. Kereta banyak beratur. Unutk menjimatkan masa saya decided utk meloncatkan basikal saya ke atas tebing pejalan kaki. Buat sesiapa yg biasa berbasikal pasti tahu seminary utk naik ke tebing posisi yg palin elok ialah 90 degree. Saya malangnya tersilap perkiraan, basikal saya tergelincir dan saya jatuh drp basikal. Semua kenderaan dlm kereta yg beratur nampak saya jatuh terponging di bahu jalan. Alangkah malunya saya ketika itu. Basikal saya pula tersangkut dgn break, so tolak pon tokleh. So saya terpaksa memikul bsikal di atas bahu sepanjang perjalanan ke universiti, dan terlepas 2 lectures.
Photobucket - Video and Image HostingPhotobucket - Video and Image Hosting

Left: rumah kami semasa student Right: Jalan ke uni semasa saya terjatuh basikal

Photobucket - Video and Image Hosting Left: tempat jatuh lagikan dikenang,…

Satu lagi kisah, satu hari yg berbahagia, saya keluar drp victoria station, banyak entance drp station tersebut, tapi saya tersilap. Waktu tu pukul 4 ptg. Saya went to another opposite direction. Saya kayuh basikal, lama… lama… tetapi saya tak cam jalan. Akhirnya saya tidak pasti di mana saya berada, saya tersesat. Tapi saya merasa takut utk berhenti mangayuh basikal, hari telah mula lewat mlm dan tiada sesiapa di tepi jalan waktu tu. Saya merasa sungguh takut, tapi rasa penat atau lenguh tiada sebab hati tersangat berdebar (waktu tuh takde mobile phn, and duit dlm poket pon takder nak tipon rumah). Akhirnya saya berjumpa juga dgn sebuah jln yg saya familiar.. Dan saya sampai ke rumah waktu tuh pukul 9 mlm. Saya terpaksa menjamakkan solat maghrib dan Isyak saya sebab bebetul darurat. Bila pulang saya tak ceritakan pada seorang pon housemate saya sebab malu.. Punyalah..Tu dulu, kira2 11 tahun yg lalu.

Then kami pergi ke satu majlis perkumpulan muslim di UK, ‘A call to humanity’ di Manchester arena. Banyak sungguh isi2 menarik yg saya pelajari, nanti insya-Allah sekiranya berkesempatan saya tulis di sini. And also I was listening to a compilation of cds, bertajuk ‘Children Around The Prophet (How Muhammad saw raised the young Companions) by Dr. Hesham Al-Awadi. Saya baru dengar part 1 (out of 8) dan merasa sungguh terharu dgn kecantikkan akhlak nabi Muhammad saw. One of it is nabi saw selalu/ sentisa tersenyum dan berwajah manis kecuali ketika berperang, memberi khutbah dan menerima wahyu.

Siang tadi semasa beratur unutk membeli makanan semasa keluar dgn family, saya terpandang seorang makcik tua (English) di sebelah saya yg sedang berwajah masam. Saya terfikir utk mempraktikkan sunnah, kalau dia tak balas senyum saya balik pon takpe lah, at least saya dapat pahala. Saya melemparkan sebuah senyuman kepadanya. Tiba2 makcik tersebut datang rapat kepada saya sambil berkata,” it is so nice to see you smile. I have seen many of your type (sambil menunjuk2kan ke arah tudung saya), I’ve smile many times but they never smile back to me, this is a change.”

Oh alang kah, baru satu sunnah yg saya try praktis. Tapi memang betel kata makcik tuh, banyak orang2 Islam (especially drp benua India) yg sombong, berwajah masam dan selalu bersikap kurang sopan, saya dah banyak kali kena. Tapi, as usual kita tak seharusnya bersikap stereotype. Tapi pengajaran yg saya dapat hari ini ialah, even for a small change, tiru sedikit sahaja drp sunnah rasulullah saw ada effect.

Photobucket - Video and Image Hosting Adam & Adela meredah orang ramai.

8 Replies to “Senyum”

  1. Bestnye dengar cerita akak masa zaman student tu. Kat Uni saya sisters Pakistan/Bangladesh yang friendly dan ada di kalangan yang Melayu sendiri yg agak stuck-up yang buat hal sendiri. Rasanya bukan majoriti dari benua India sombong, byk yang baik2.Apa2 hal pun, saya setuju kita semua kena byk senyum.

  2. Betul kata awak, but as i said, i was stereotyping the old generations of indian people (not uni student). Stereotyping which is not fair.. kan?

  3. MasyAllah, the first thing that attracted me in this post is the picture of Adela. She was so adorable with that dress look like a little princess dancing, so cute, and Adam how she love his sister. When i have a problems. looking at the kids really soothing my heart. My little sister, Humaira’ will make me smile just by I stared at her big eyes.

    Alhamdulillah, that is the smile is one of Sunnah which will give a qudwah to other’s. A single and simple Sunnah s.a.w which we can practiced simply can give a very big impact to the image of Islam. I also tried hard to smile to the nonMuslim here, befriended with. InshAllah, a simple effort resulting inshAllah a big effect as a whole to our Ummah.

    The memories you felt down the street, how pity of you, but bittersweet kan..

    Mabruk! 10 years of marriage..SubhanAllah..May Allah shower HIS love, bless, mercy to your life and family..

    The time to get to study..belaljar rajin2 kak..:)

  4. Assalamualaikum??

    Apa khabar akak? semoga sentiasa sihat hendaknya, akak, saya nak wish happy belated 10th of ur anniversarry…
    And selamat menjadi student semula…. blaja rajin2..
    Jgn tensi tensi…
    senyum selalu….
    cheeriooo…
    wassalam

  5. lama tak jumpa awak mummy hamim, anyway, kalau saya tension2 nanti saya pi manchester nak rasa masakan awak.. yumm semuanya sedap2 and hilang fenin.. ehehe…

Leave a Reply

Your email address will not be published.