Dalam kehidupan saya yg cetek nih, ramai orang yg saya jumpa ada perasaan rendah diri. Perasaan cepat rasa mengalah, takut, dan kurang yakin dgn keupayaan sendiri. Kalau dia rasa dia sorang je yg macam tuh, dia rasa malu, i.e. dia tak mahu melawan arus dan tak mahu dilihat lain drp yg lain walaupun dia yakin yg dia betul.

Saya tak tahulah apa yg mak saya dah ajar tapi semenjak dari kecil mak ajar saya supaya berani. Mak juga ajar saya supaya tak mudah mengikut orang, dan percaya dgn diri sendiri. Saya ingat lagi, masa saya darjah 1 atau 2, rambut saya panjang, mak sanggulkan dibelakang sambil dicucukkan sebatang paku di dlm sanggul. Bukan paku sanggul, tapi memang paku betul, (abah yg punya, sebab abah mmg pandai bertukang). Mak pesan pada saya, kalau ada sesapa orang jahat kacau, cucuk dgn paku nih. Bila kawan2 saya ejek saya ada paku kat kepala saya beritahu mereka yg saya nih jelmaan pontianak; kalau diorang cabut paku tuh, muka saya yg cun akan bertukar jadi hantu,.. he he. So, dalam banyak hal, saya seorang anak yg konfiden. Cikgu suka bagi saya tanggungjawab apa2 seperti jadi juruacara dan lukiskan latar belakang papan hitam masa hari pementasan. Tapi saya can never be a pengawas, sebab saya juga bising dlm kelas (tu la konfiden sangat), cikgu (Puan Azizah) selalu cubit perut saya sampai baju koyak sebab selalu bising dlm kelas. So, masa sekolah rendah, saya selalu menjadi seolah2 leader dlm permainan semasa waktu rehat; saya yg akan decide apa yg kita akan main hari tu. By the way, nama sekolah saya masa tuh, Sek. Ren. Keb. Perempuan Durian Daun, Melaka. Kawan2 saya ramai, Melayu, Cina, India. Masa darjah 6, masa nak kena injeksion BCG dan rubella, cikgu tanya siapa berani mula, saya yg mula2 sekali ke depan.

Masa tingkatan 1 pula, kat asrama masa keadaan gawat bila budak2 histeria, saya marahkan kawan2 yg takut, alihkan diorang bilik, ngajikan etc. Masa kat asrama jugak, saya berani keluar pi toilet sorang2 walaupun tgh mlm. Sori, saya bukan nak puji diri, cuma saya nak bagitau bagaimana saya masa kecik. Selain drp itu, zaman saya sekolah tingkatan 1, 2 (duduk asrama) saya lain drp kawan2 saya yg lain. Masa diorang sibuk bercerita tentang pakwe2, saya berfikir tentang masyarakat (ada lagi semua benda yg saya fikirkan ini dlm dairi tingkatan 1 – 5 saya). Mak bapak saya orang susah, polis gaji kecil, saya dapat duit poket dlm RM2 seminggu, itulah yg buat nak bayar fees ini itu, tak cukup utk outing. Bila kawan2 ajar keluar ke Bandar, saya menolak. Kena paksa masuk GPMS masa ting 1 pun saya ckp dgn cikgu saya tokleh bayar, cikgu masa tuh ckp,”kalau tak bayar tokleh ikut tuisen!”. So saya sorang saja yg tak ikut tuisen tuh tapi Alhamdulillah, saya sorang je dlm asrama tuh yg dapat 8A1 masa SRP. Berbekalkan confidence dan pertolongan Allah yg amat byk jugaklah saya berjaya menjadi penembak terbaik (sharp shooter) negeri Melaka tahun 89.

Tapi, semuanya bukan smooth sailing, saya pernah gagal bertubi2. Masa saya first year kat London belajar medicine, saya rasa susah sgt. Selain susah sebab saya tak tahu camner nak belajar medic (+ kurang minat) saya jugak sgt2 tak berduit. Bab London nih kena cerita kemudian. So, masa tuh, perasaan konfiden dan self esteem saya jadi lemah, saya mula rasa malu berjumpa org, tapi deep inside, saya tahu dan yakin semua yg berlaku ada hikmahnya, dan Allah menguji saya. So, saya tahu saya kena jadi kuat semula. Saya percaya, sekiranya kita letakkan keyakinan dan usaha, pasti Insya-Allah boleh berjaya, cuma cepat atau lambat. So, itulah saya buat kerja sambilan jadi cleaner cuci tandas, pagi dan petang utk menampung pelajaran saya. Sebab sambilan jugaklah degree saya ambil masa. Tapi saya sabar.

Saya tak sempat ucapkan terima kasih atas segala didikan mak abah, dan cikgu2 yg percayakan saya. Terima kasih. Ingat lagi masa saya ngadu kat mak, “mak semua org pakai baju sekian2, saya sorang sajapakai begini,” then mak jawab, “tapi kau ada pendirian kan?” Mak tak belajar tinggi; infact mak tak sekolah masa kecil disebabkan kemiskinan, tetapi mak mempunyai vision yg sgt tinggi. Saya nak jadi seorang ibu yg memberikan galakan pada anak2 seperti mak, sama seperti ibu kepada imam Malik dan ibu imam syafie (yg saya akan cerita satu masa nanti Insya-Allah).

Kepada anak2 saya, saya ajar supaya tidak takutkan apa2 kecuali kepada Allah sahaja. Saya ajar Adam dan Lala supaya tak takut hantu, sebab tu mereka berani tidur seorang dlm bilik. Ada sekali Adam terdengar cerita pasal hantu dan dia mula rasa takut, saya Tanya pada dia, “kalau ada dog dtg nak gigit Adam, adam buat apa?” Adam jawab panggil owner dog tu. Then saya beritahu dia, begitulah jugak, hantu syaitan Allah yg jadikan, kalau dia kacau kita, kita panggil owner dia (Allah), and Allah will protect us from them all, sebab Allah yg paling powerful sekali, takder sapa boleh lawan Allah.

Sahabat sekalian, saya masih lagi belajar, saya masih belum confident menjadi seorang ibu yg mendidik, tapi saya masih mencuba. Tujuan saya bercerita tentang ini semua ialah untuk saya yakinkan sahabat2 yg rasa rendah diri, masih belum terlambat utk berubah. Tingkatkan keyakinan pada Allah, minta padaNya, usaha. Jangan takut. Dan saya terfikir hal ini, sebab siang tadi, saya tanya kpd Adam samada dia mahu menjadi an ordinary boy atau a special boy? (sebab dia asyik main tak baca buku cuti sekolah ni). Saya ckp pada dia, kalau nak jadi a special someone, usaha kita mestilah out of the ordinary jugak, kena lebih drp ordinary people. It took a super special effort to become a super special person. Panjang sgt apa yg saya tulis kali nih, so kalau orang suka baca apa yg saya tulis ni, saya jadikan yg ini bahagian 1 and saya akan sambung lagi, sebab ini adalah subject yg close to my heart.

By the way, baru balik holiday kat Switzerland, and Masya-Allah, cantik sungguh ciptaan yg Allah jadikan, and myself.. dan mula nak register for ski lessons 🙂 Ni ada sedikit gambar.

Jungfraujoch- Top of Europe.


Adam & Lala main snow kat Kleine Scheidegg


Baba and Lala tobogganing (slegdging). Adam byk kali had a go, but once, saya dgn Adam jatuh tergolek dlm snow. fuh! nasib baik tak sempat capture.

Kami tinggal di kawasan Interlaken, and sempat visit Geneva dan Zurich.

9 Replies to “Something special”

  1. best la kandi citer kandi kali ni..
    semangat akak baca…
    akak pun masih belajar jugak,,
    wpu kandi usia lebeh muda dari akak..
    tp kandi punya pengalaman lebah byk dari akak…
    apa2 pun harap2 kita tetap dibwh peliharaan ALLAH SWT…
    sabar sentiasa..usaha dah juga doa

    aminn…
    ~kak muna~

  2. kak elis oii
    saya pun sekolah rendah perempuan durian daun gak hehe
    kira akak ni senior saya setahun ek
    cikgu saya masa dkt sekolah cikgu wong
    tak sangka satu sekolah xkenal pastu boleh kenal dkt uk plak kan 🙂

  3. tima kasih kak muna, akk jugak yg nyk beri semangat dan nasihat pada saya. Zeaty, hang junior saya ke? tak tau pon… padan ler lawak kita sama ek?

  4. ske sgt bce post2 kak seri dlm blog n..
    sy knl ngan blog kak seri dari adik sy..byk sgt pengajaran yang kak seri kongsikan..
    and from your post,you are adorable mom and wife!!=D
    Salam Ukhuwah!!

  5. the remedy.. tak sangka ada jugak orang baca post yg belakang2 ye? Tima kasih atas ziarah blog yg tak seberapa ni.sapa adik awak ye? Amin for your du'a..

  6. Yeah… Hahaha masa tu igt saja buat lawak utk hilangkan ngantuk dlm library….
    Mmg sgt hilang ngantuk esp kau buat2 muka macam pontianak masa nak keluarkan paku tu heheheh
    Was it the same old paku yg disimpan drp darjah 1…..i wonder….

Leave a Reply

Your email address will not be published.