Lama sgt tak menulis. Ketika saya sdg menulis ini, saya sedang berada di dalam kedai baiki kereta. Semalam, masa tgh driving nak pi uni, salah satu tayar kereta saya meletup. Tu la dah nipis sgt, semenjak beli kereta tu tak prnah tukar tayar lagi. So hari ni tukar semua tayar.

Sebelum tuh saya nak mengucapkan selamat dtg kepada kakak saya ke alam cyber. Angah, kakak saya yg paling tua merupakan anak kedua dlm famili, tapi dia more like anak pertama sebab abg saya kecik2 nenek saya dah bela. Masa kecik2, saya ingat saya dah banyak menyusahkan kakak saya.

First, kalau dia main, kemana2 saya asyik nak ikut, kalau dia tak bagi saya ikut, saya akan mengadu dgn mak and mak akan marah dia. Tapi kadang2 saya jadi org suruhan juga. Bila dia nak main make-up2 dgn geng dia, dia akan suruh saya yg pergi bilik mak utk curi gincu dan bedak, so kalau kena marah saya yg kena. Saya ingat dgn jelas lagi, masa saya kecik kat flat polis Banda Hilir Melaka , duduk tingkat 6, angah dgn geng2 dia selalu main kat setor tepi tangga. Kadang2 kita pergi tepi kedai si ‘botak’ panjat pokok petai kecik tuh ‘curi’ petai. Moga2 dihalalkan apa2 yg saya makan nih, masa tuh budak2 pokok tuh pun kat belukar, tak tahu sapa punya. Tapi selalunya saya tak keluar rumah, saya selalu main dlm rumah je tak ikut angah, sebab kata mak saya prone to accident.. Asyik keluar rumah je sakit, masa kecik2 saya selalu sakit (sampai umur 6 tahun pun belum masuk tadika sebab sakit). So ikut kata mak, saya kecik2 selalu ikat reben kemas2 duduk kat tingkap tengok budak2 lain main.. tuh la.. cutenya saya.. ehehe…

Berbalik kpd cerita saya dgn angah, pada suatu hari, angah tgh main rounders. Abah ada belikan 2 lolipop, so dgn niat baiknya saya nak pergi hantar satu utk angah. Dia tgh nk pukul bola, tak perasan saya ada kat belakang, tup! Kena sebelah mata saya… apa lagi meraunglah. Lolipop pun tak jadi nak bagi (masuk mulut sambil nangis).

Tapi saya banyak terhutang budi dgn angah saya. Masa darjah 1, angah darjah 6, saya pernah terberak kat kelas cikgu panggil angah bersihkan,.. sorry angah. Dia banyak mengajar saya erti kehidupan walaupun masa saya kecik lagi. Masa muda, angah sgt cun, digilai hampir semua pemuda (sekolah tinggi Melaka), cewah! Lagu ‘Suraya’ nyanyian headwind ketika itu, diorang tukar kepada nama kakak saya mengikut intonasinya. Masa saya first time pakai tudung, angah jugaklah yg banyak belikan tudung saya. Angah pemurah dan sangat bersabar, lain dgn saya.

Angah —->>>

Angah jugak sgt gilakan kucing, macam2 jenis kucing dia bela dlm kandang, gemok2 belaka, org ada dtg dari jauh nak beli kucing drp dia, so saya gelarkan dia ibu kucing. Saya miss zaman muda2 jln2 shopping berdua dgn angah kat Melaka. Sekarang time cuti2 ada jugaklah shopping dgn angah, tapi kali nih accompanied by suami dan anak2.

Masa saya beranakkan Lala, angah masuk hospital sebab meningitis. Masa tuh dia melalut, tak kenal suami dan anak sendiri, tapi yg syahdunya, mulut dia asyik sebut,” kesian dak elies, beranak takder sapa nak tengok” terharu saya, dlm meracau2nya dia, dia masih ingat akan saya. Abg ipar saya (abg ngah) sgt sedeh masa tuh, ikut kata angah semenjak selepas sembuh abg ngah makin syg kat angah.

Org tua2 kata, air dicincang tak akan putus, blood is thicker than water. Saya harap kasih sayang saya dgn kakak saya (juga dgn adik2 yg lain semua 5 pompuan… turn diorang saya cerita kemudian) akan berkekalan sehingga ke akhir hayat sampai akhirat, amin. And semoga bersambung kpd anak2 kita.

Anak buah —->> Khairil & Nana

(yg lagi 2 dah besar dan terlampau cun nak letak sini, sorry jelin & jemir)

2 Replies to “Air cincang”

  1. dah lama tak jenguk kandi nye blog
    dah lama jugak tak sembang dgn kandi
    bz memasing ye…
    best la baca citer angah dgn kandi hahahaaa….
    kandi budka baik ye..
    ikat reben kat rambut..pastu duk tepi tingkap hehe…cam lawak je rasa

  2. hisyh… lawak pulak… Ye la kak muna, mmg lama takder rezeki nak bersembang. Masing2 busy. Insya-Allah kita sembang lagi.

Leave a Reply

Your email address will not be published.