Adam dan 2nd cousin yg baru2 ini datang melawat. Nanti diorang dah besar ingat lagi tak?

Ingatan kita dalam kepala otak kita nih satu benda yg pelik kan? Macam mana kita boleh ingat satu perkara dan melupakan perkara yg lain. Sometimes, certain bau mengingatkan kita kpd perkara yg jauh di masa lampau. Apakah perkara terawal dalam hidup korang yg korang boleh ingat? Saya selalu menyakat Adam dan Lala bertanyakan kalau2 diorang ingat macam mana keadaan dalam tummy Bubu. Lala kata, “I cant remember, its too dark!” Pada saya, memori saya paling awal ialah masa saya berumur 5 tahun, awal drp tuh saya tak ingat sangat. Saya ingat petang2 mak dah mandikan saya, letak bedak tebal2 kat rumah pangsa polis Banda Hilir Melaka, main dgn anak2 jiran masa tuh etc. Kalau umur 6 tahun memang lagi byklah benda yg saya ingat.

Bila Lala dan besar nanti sure dia malu teringat ini…

Bila saya bercerita dgn kakak saya perkara2 dlm family, anehnya kakak saya lebih byk ingat drp saya, dan saya selalu meletakkan benda yg salah dlm kotak memori saya.. is it something wrong with me? Or.. seperti biasa saya akan menyalahkan kepala otak saya yg tak betul. Bila berjumpa dgn teman2 lama di Facebook, kelemahan memori saya makin ketara. Ada orang yg kenal sangat2 dgn saya, but I’ve no idea siapa dia. Kesian dia.. saya terpaksa cover2 sikit sebab malu saya lupa. And bila join FB baru saya di ingatkan oleh kawan2 lama yg saya jenis kuat membebel masa tingkatan 1 di asrama, sampai selalu kena denda basuh tray lepas dinner, saya ingatkan saya pendiam.. ehehe..

Ada memori yg kita memang suppresskan, i.e kita pilih utk takmo ingat, ada memori yg kita memang paksa diri kita utk ingat. Selalunya, bebenda luar biasa yg kita selalu ingat berbanding dgn rutin harian. Kenapa ada orang yg lebih mengingat drp org lain? Badrul lebih senang ingat orang/muka drp saya. Kalau saya jadi komputer, saya ingat saya adalah jenis komputer yg tak laku sebab memori low. Orang yg dah pernah dtg rumah saya last week pun bila saya jumpa saya dah tak ingat. Tapi ada certain benda contohnya, yg saya terbaca sekali longtime agosaya boleh ingat pulak, pelik. Adik2 di Manchester selalu memainkan saya,” Ha.. kak Elies, akak ingat tak nama saya siapa?”. Honestly, saya letak byk sgt effort utk mengingat nama diorang, tapi most of the time saya lupa. Maafkan saya. Saya tak tahu kenapa saya jadi lupa. Agaknya byk benda rubbish yg saya letak dlm kepala otak saya. Selalunya, benda yg saya tulis somewhere saya boleh ingat lama sikit berbanding dgn try ingat sahaja. Sebab tulah, kalau saya study, mesti ada satu kertas conteng kat tepi saya, so benda yg saya conteng saya Insya-Allah akan ingat lama. Agaknya lah, saya memang selalu kena bawak kertas conteng ke mana2, so kalau org memperkenalkan diri mereka pada saya, saya akan conteng kat kertas tuh. hmmm… im considering…

Snow lebat yg turun baru2 nih, saya tak ambik gambar, takut tergelincir jatuh,.. al maklumlah..

Apa2 hal pun, saya berdoa kepada Allah, dalam apa pun taqdir yg Dia kurniakan kpd saya, agar Dia tidak membuatkan saya lupa kepadaNya. Saya takmo jadi sampai nyanyok tak ingat Tuhan. Saya takmo jadi orang yg lupa akan nikmah dan kurnia Allah. Ya Muqallibul qulub, thabbits qulubana ‘ala dii nik (wahai Tuhan yg membolak-balikkan hati, tetapkan lah hati2 kami dalam iman)

3 Replies to “Memori…”

  1. Salam Kak Ellies…:-)

    Semoga Kak Elies sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera…Akak pun ada FB ye?…nanti saya nak add akak boleh?…:-)

    Saya doakan semoga Allah swt mempermudahkan segala urusan Kak Elies…May Allah swt bless you and ur family today and always kak elies…:-)

    Saya teringin lah nak jumpa Akak…mana tahu nanti boleh visit akak and ur new born baby ke…InsyaAllah…:-)

    Jaga diri baik2 ye kak elies…saya sentiasa doakan akak…:-)

    Salam dr Preston:
    -Faiza-

  2. ellies..org kata after lahirkan anak byk urat putus, lahirkan bb boy lg banyak putus urat dr bb girl..my friend pun ada pelupa cam u..hehe..we always tease her with that sb die ada 2 anak lelaki..maybe urat yg putus u tuh ada kena mengena ngan urat memory..hihihi..

    anyway, i wonder lots of wut u say here to myself..seiing lala and the cousin tu kan..ermm..i ada gambar gitu ngan my close frens when i was 6. My friend is a boy..i peluk die punya kuat..haha..isk malu gak tgk gambar tu skang..hehe..anyway congrates to u and bad on the newborn baby yerk..

  3. Salam Ellies,….congratulations on the newborn baby…selamat berpantang ye.
    I wonder if you still remember me…huhuhu…kita jumpa kali kedua di rumah Dr. Fizah/Dr. Din masa house warming…

Leave a Reply

Your email address will not be published.