Semakin anak2 saya membesar, hati saya semakin risau. Sesungguhnya saya mahu mereka mendapat didikan yg terbaik both dunia dan akhirat. Saya risau Adam dah nak masuk sekolah menengah (…well ada 2 tahun lagi), dan saya risau pasal Lala juga.
Lala ok tentang pelajaran sekolah dia (dia excellent dalam academic) tapi saya risau dgn didikan agama saya kepada dia, adakah cukup atau tidak. Seperti yg pernah saya tulis dahulu, anak perempuan nih lain sikit. Lala tak sama lansung dgn Adam. Adam berani, outspoken, tak kisah kalau dia different kat skolah, malahan selalu di lantik oleh kawan2 dan guru2 dia menjadi leader dlm sesuatu perkara, tapi Lala, dia pemalu, conscious dgn apa yg orang lain fikir tentang dia. Disebabkan ini saya bimbang. Saya yakin, yg paling penting dalam diri anak2 kita adalah penerapan nilai aqidah yg kuat, and I am working on it at the moment. Lala baru 5 tahun, adakah bimbang saya ini kebimbangan yg tak perlu? Ya Allah, berilah kami petunjuk bagaimana untuk mendidik anak2 agar mentaatiMu.

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ
ِWahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonan. (Ibrahim: 40)

8 Replies to “Anak-anak (2)”

  1. Salam
    Lala yg makin hari makin ayu… berdoa,yakin dan tawakkal..insyaALLAH semua nya dlm perliharaan ALLAH…

    ada anak2 yg semakin meningkat remaja,akak sbg ibu mmg sentiasa jd resah gelisah,takut bimbang dgn perangai anak2,bila anak dah remaja pun makin bimbang lg,adakah sama perlakuan nya diblkg akak sama sms didpn akak,solat.puasa,akhlak,bimbang dgn pengaruh tren remaja masa kini,dpn kita ok blkg kita entah la..
    kak berdoa dan senntiasa berdoa,semoga anak2 akak dan anak2 sahabat2 sentiasa dlm peliharaan ALLAH SWT…

  2. salam kak,

    akak riso tu xsalah tapi jgn tlalu diikutkan sgt. akak tlalu fikir yg tbaik. xpe kak, akak usaha yg tbaik, bdoa, kami sume brdoa selebihnya kita serah pd Allah. senoga yg terbaik sentiasa milik kita inshAllah :))

  3. Thanks Eriyza, lama tak dg khabar berita 🙂

    KakSu, sejuk hati saya baca apa yg akak tulis, Alhamdulillah mendapat sahabat seperti akak.

    Thanks Khairunnisa' semoga kita semuanya diberkati Allah, amin.

  4. Khairunnisa'. Maaf buat masa nih saya belum boleh menulis tentang purdah. Mungkin nisa' boleh rujuk tentang perkara itu di laman2 yg lain yang lebih baik. Maaf.

  5. kak… xpelah.saya faham. nnt bila2 klu akak rasa nak cerita pngalaman bpurdah, postla kat blog akak ye. maaf kan sy kak

  6. Askum Kak Elis.

    Lala has grown into such a beautiful and adorable girl. She already was but has grow more than ever.

    MashALLAH.

    kisses and hugs for me to her.

Leave a Reply

Your email address will not be published.