copyright serikandiku.com
Adnan..

Melihat telatah anak2 yg sedang bermain, walaupun kadang kala membuatkan saya ‘panas’, tapi most of the time membahagiakan. Apa taknya, mereka afterall adalah anak2 saya.. dan saya sangat sayang dan cinta kepada mereka. Benda2 yg mereka bualkan pun most of the time kelakar, lebih2 lagi tentang pandangan mereka tentang kehidupan.. tentang life in general. Saya let them be, mereka still anak2.. dalam hati saya cuma berkata, sekiranya kau tahu wahai anak2ku…

copyright serikandiku.com
tempat bersantai kegemaran kami sekeluarga..

 

Kononnya merasa sungguh dewasa dan know-all bila fikir begitu dalam hati.. Tapi, surely kita bukannya tahu semua perkara. Perkara yg kita tahu pun tak semestinya betul. Saya teringat sabda Rasulullah saw,” sekiranya kamu mengetahui apa yg aku ketahui, nescaya kamu akan kurang ketawa dan banyak menangis..” Mendengarkan sabda tersebut, para sahabat telah menekup wajah masing2 dan menangis teresak2..

 

copyright serikandiku.com
"sekiranya kamu mengetahui apa yg aku tahu, nescaya kamu akan kuran ketawa dan banyak menangis..." -Rasulullah saw.

 

Bagaimana pula reaksi kita? Biasa sahaja? keras hati? Lebih keras dari batu? Saya tak kata Rasulullah saw tidak fun dan asyik menangis orangnya, bahkan baginda suka berjenaka dan berlawak2 dgn keluarga dan sahabat2 baginda, tetapi jenaka baginda adalah dalam perkara2 yg benar sahaja. Dakwah Rasulullah saw juga mengikut level pemikiran seseorang. Baginda berjenaka dgn isteri dan kanak2, Baginda menggunakan bahasa yg mudah difahami dgn level setiap orang. Dan saya faham mengapa ada ustadz2 Malaysia menggunakan lawak jenaka dalam berceramah. Itu adalah mengikut level dan kefahaman masing2, yg penting message dakwah dapat di sampaikan kepada intended audience.

 

copyright serikandiku.com
dari mana kita dan hendak ke mana?

 

In fact kadang2, Rasulullah saw tidak menggunakan perkataan yg susah2 untuk menyampaikan sesuatu. Dan hadith di atas merupakan salah satu contohnya. Apakah yg diketahui baginda? Saya pun takmo cakap banyak dan akan tinggalkan kita semua berfikir tentang pesanan baginda rasulullah saw.

copyright serikandiku.com
kami sekeluarga gemar berjalan2 di dalam 'hutan' atau sekitar tasik untuk mengambil angin segar tidak kira dalam apa cuaca.

7 Replies to “Andai ku tahu..”

  1. Salam sis.I come to your blog after a reference from a contact from fb and alhamdulillah,I simply love what I look and read.Subhanallah the pics of nature and children are all so awesomely beautiful.Keep it up ya.So happy to read this kind of islamic family blog and hope to read you more insya’Allah.Hope you don’t mind me reading thru yr archive…simply beneficial,insya’Allah.

Leave a Reply

Your email address will not be published.