copyright www.serikandiku.com
di syurga nanti, tiada kepenatan... ever..

 

Of course jadi kaum isteri/ibu penat buat kerja-kerja rumah yang tak sudah-sudah. Bukan kita komplen atau mengeluh. Ikhlas, tapi ya memang letih. Nak kongsi satu kisah.

Ingat tak cerita Siti Fatimah binti Rasulullah saw? Satu ketika dia meminta Ali pergi berjumpa Rasulullah utk bertanyakan kalau-kalau ada tawanan perang untuk diberi kepadanya untuk membantu kerja-kerja rumah? Tapi Ali pulang sebab malu untuk bertanya Baginda. Kemudian Rasulullah ke rumah mereka utk bertanya yang dia nampak Ali earlier, tapi dia nampak Ali pergi, (sweet kan Rasulullah saw? Begitu kasih dan sayang  kepada anak menantu Baginda). Lalu Fatimah menceritakan hajatnya. Lalu Rasulullah saw memberikan Fatimah satu nasihat, kata baginda,

“Inginkah kalian berdua aku ajarkan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kalian minta? Apabila kalian berbaring hendak tidur, maka bacalah takbir (Allahu Akbar) tiga puluh tiga kali, tasbih (Subhanallah) tiga puluh tiga kali dan tahmid (Alhamdulillah) tiga puluh tiga kali. Sesungguhnya yang demikian itu lebih baik bagi kalian daripada seorang pembantu.” (Masa ni Rasulullah duduk dicelah Fatimah and Ali.. cuba bayangkan kasih sayang seorang ayah dalam memberi nasihat kepada anaknya?)

 

Semenjak dari hari itu, Ali & Fatimah tidak pernah meninggalkan zikir tersebut.

Zikir tersebut, jauh dari baik dari mendapat pembantu….

 

Saya teringat kisah ini, untuk kita para wanita (dan lelaki yang penat bekerja dan mungkin memerlukan pembantu), mengamalkan zikir yang Rasulullah saw ajar.  Kisah kehidupan mereka hampir sama dgn kita sekarang. Sirah dan sejarah bukan hanya untuk masa lalu.

(pendek je post kali ni…)

4 Replies to “Penat”

Leave a Reply

Your email address will not be published.