Flowers kat garden belakang rumah. Yg biru tuh, favourite siput.

Bila kita sedar yg kita tak baik, tak banyak amal, sering lupakan Tuhan, tetapi ….bila kita boleh merasa kasih sayang Tuhan pada kita, dan kita tahu yg Tuhan buat begitu supaya kita kembali padaNya,…. it is such a humbling experience kan? Kita nakal2 pun, masih dikasihi. Begitulah kasih sayang Tuhan melebihi kasih seorang ibu, dan saya sendiri seorang ibu, saya tahu betapa kasihnya saya pada anak2 saya.

Kadang2 bila anak2 mahukan sesuatu, kita memang nak beri, tapi at the same time kita tak mahu terlalu manjakan mereka, and kita nak mengajar supaya dia faham value sesuatu brg tuh so that dia belajar, untuk kebaikan dia jugak. Macam baby lah contohnya, kalau kita nak latih supaya baby berjalan, kalau setiap kali dia nak toy katakan, takkan kita bagi je kat tangan dia? nanti dia tak tahu nak jalan… sure kita acah2kan toy tuh depan dia, supaya dia mara kehadapan ambil toy tuh dgn secara merangkak atau berjalan. So, kalau Tuhan mahu mengajar kita, kalau sebagai ibu, Dia akan buat kita berusaha, bukan bagi direct je kan? Macam Bad selalu ingatkan saya kisah Nabi Musa, atau kisah Siti Maryam.

Nabi Musa a.s. semasa sampai ke laut, Allah suruh nabi hentakkan tongkat ke bumi supaya laut tuh terbelah, padahal boleh saja Allah belahkan laut tuh, tapi usaha yg diperlukan oleh Nabi Musa ialah hentak tongkat. Begitu juga dgn Siti Maryam, ibu kepada Nabi Isa a.s. Sarat mengandung mahu beranak dan di dalam kesakitan, saya faham betapa sakitnya ketika mahu melahirkan anak. apa jadi kat keliling kita pun dah tak perasan punya sibuk dgn kesakitan. Dalam keadaan lemah begitu, Allah suruh Siti Maryam goyangkan pokok kurma yg dia sdgn teduh dibawahnya. Betapalah kudrat yg perempuan yg hendak beranak ada, tapi hanya usaha yg Maryam perlukan goyangkan pokok itu supaya terjatuh buah kurma, so dia bleh makan dan beroleh tenaga drpnya.

Hidup memerlukan usaha, itu fitrah kehidupan. Kasih sayang Tuhan tiada batasan. Walaupun kita berasa sgt malu dan tidak layak, tapi kalau Dia sudah kasih… Yang penting, kita sebagai manusia tidak berputus asa daripada rahmat Tuhannya.

AKU mengikut sangkaan hambaKU kepadaKU, AKU bersamanya apabila dia mengingatiKU.
jika mereka megingatiKU dalam dirinya nescaya AKU menyebutnya dalam diriKU.
apabila mereka menyebut namaKU dalam kumpulan nescaya AKU menyebutnya dalam
kumpulan yang lebih baik daripada mereka.jika mereka menghampiriKU sejengkal,
AKU mendekati mereka sehasta. jika mereka menghampiriKU sehasta aku mendekati
mereka sedepa dan apabila mereka datang kepadaKU dalam keadaan berjalan, AKU
datang kepada mereka berlari.

Recently, saya rasa amat letih, lemah dan lesu, rasa tak mampu lagi utk meneruskan apa2 yg saya inginkan. Tapi saya tahu saya kena kuat. Semoga Allah beri banyak2 kekuatan pada diri ini, amin.

p/s: rumah tgh tunggang terbalik tgh buat extension, salah satu sebab kot.

Atas: Masa pergi Safari Park. Beruk dok panjat kereta depan (kiri) dan kereta kitorang (kanan), toya je dia duduk, siap kunyah wiper lagi. Bawah: nampak ostrich tengok apabenda ntah, rupanya tgh asyik tenung baby (kanan)

3 Replies to “Kasih”

  1. salam ellies,
    lama menghilang..hehe…
    wah tgh buat extension ker?open house thn nie mesti meriah(haha puasa pun tak lagi dok sibuk cakap psl raya)…jadi ker balik msia?kalu ada jumpa tiket murah war2 ler kat kami nie….

  2. salam fizah, kalau ada rezeki dpt la balik msia raya. Tak raya msia dah 16 tahun dah, adam & lala tak pernah rasa raya kat msia. Korang pi mana cuti skolah ni?

  3. tak tahu nak gi mana lg…byk sgt plan satu haper pun tak jd….nak gi bolton abbey tu..byk kali asyik cancel last minute….sbb org lelaki sekarang nie sibuk nak gi mancing kat wales…dengar citer tak dorang dpt tangkap sampai 100 ekor….semua dah gian mancing pulak..mmmm..
    eh bukannya masa 3 thn lepas yg kitaorang balik msia..korang pun balik…masa tu time raya kan?…
    ok take care…nak baca entry atas plak..heheh

Leave a Reply

Your email address will not be published.