Last week merupakan minggu terakhir saya ke uni, buat masa nih.. dah start maternity leave. Banyak lagi masa sebenarnya sebelum bersalin, tapi saya tak larat dah, kalau kerja duduk di meja saja takpe, tapi saya asyik kena berulang alik daripada sebuah lab ke sebuah lab, naik turun tangga etc. Lagipun, perjalanan ke uni yg panjang dan dgn sejarah saya selalu beranak awal, rasa lagi save ambik cuti awal. Actually, awal sikit nih pun bukannya cuti betul pun, sebab saya ditugaskan menulis a large chunk of the PhD Theses,.. so tokleh le rilek sgt. So, my colleagues arrange a get together utk send me off utk this cuti.

Geng2 lab saya. Dari kiri Kathy (PhD, technician), Lynsey (Post-Doc), Becky (PhD), Jacinta (PhD), Sharon (Post-Doc), Rosalind (Dr., PhD), Donna (Technician), Mary-Jo (PhD, technician)

 

Terharu saya dgn diorang nih. Bersyukur saya dikurniakan geng2 yg baik and mostly pompuan.. senang sikit. Supervisors saya pun baik2 belaka and very helpful.

Baru2 ini pula, salah sorang jiran saya ketuk pintu rumah saya, dia memberikan saya satu bungkusan. Apa barangnya ye? Dia berikan saya 3 pasang cardigan (baju panas) yg dikaitkan (knitted) oleh emaknya, khas utk baby yg bakal lahir ni… sweet kan?

?

Cardigan baby yg di kait oleh jiran saya. Buat hitam-putih, so korang tak cam warna 😉

So, cuti nih saya kenalah mengejar kerja2 rumah yg tertinggal. Lega juga rasanya tak perlu lagi terkocoh2 waktu pagi dan petang. Mengandung memang letih. Time-time begini, surah2 lazim yg biasa diamalkan oleh para ibu mengandung memujuk hati.

Allah telah befirman dlm Surah Luqman ayat 14:

وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

Semoga Allah mengurniakan saya banyak2 kesabaran, kekuatan, keikhlasan, kemudahan dan keampunan dgn ‘perjuangan’ saya ini.

8 Replies to “cuti”

  1. Salam kak Ellies…

    Akak,saya doakan semoga akak selamat melahirkan,dan semoga Allah swt mempermudahkan urusan akak..jaga diri baik2 ye akak…:-)

    salam

  2. Terima kasih semua atas doa dan ucapan. Maaf saya lama tak balas atas kesibukan dunia… Insya-Allah saya akan update nanti.

Leave a Reply

Your email address will not be published.