Loch Oich, Scotland, Apr 2010.
Masa saya kecik2.. even masa my teens, bila saya tengok orang2 yg berumur 30 ke atas, saya rasa, tuanya orang tu… dan saya try untuk memahami apa yg mereka fikirkan. Now, bila saya berada sedemikian (tua), saya rasa dalam kepala saya ni biasa je. I mean, saya still ada perasaan yg sama seperti saya kecil2 dulu. Saya still consciously berfikir tentang cause and effect, tapi mungkin kali ni jauh sikit fikirnya, sabar sedikit dan more confident dalam membuat keputusan, cool sedikit bila di provoke.. tapi yg lain2nya sama. I AM STILL THE SAME ME. But of course, badan dah tak secergas dulu, tak semolek dulu, but I am still the same person inside. But to be honest with you, saya sebenarnya TAKUT untuk menjadi tua. Saya tak sure apa yg saya takutkan sebenarnya. Saya takutkan segala2nya. Saya takut menjadi berkedut, saya takut menjadi sakit dan kurang upaya, saya takut menjadi lupa dan payah mengingati benda; mungkin sebenarnya saya takutkan the UNKNOWN.
Journey dalam life ini, will be much bearable if we choose the right company.
Scotland, Loch Lochly, Apr2010.
Benda yg kita tak tahu memang menakutkan. Tapi itu sebenarnya adalah satu cabaran. Sama seperti banyak decisions lain dalam life. Pada saya, stay pada benda yg kita biasa buat adalah memboringkan. Surely kita boleh change apa yg kita buat dalam life. Kami beberapa kali pindah ke satu tempat yg kami tak biasa dan tak kenal sesapa (and survived). Keputusan untuk berkahwin juga adalah journey into the unknown, menakutkan but Alhamdulillah survived. Keputusan utk belajar lagi, keputusan menukar kerjaya, dan banyak lagi adalah journey into the unknown and it turns out to be ok, tapi mengapa journey menjadi tua itu menakutkan saya, tak lah saya sure mengapa.
So, saya semenjak jadi tua ni, banyak jugak bermenung.. memikirkan tentang masa silam dan plan utk yg akan datang, fikir tentang changes that yg saya perlu buat etc. Bad cakap saya kena midlife crisis..
Loch Lochly, Scotland.
Paused…
Just coincidental baru tadi Adam Tanya saya satu soalan, “what happen IF we are allowed to travel through time?” Saya bertanya balik kpd Adam, apa maksud dia. Adam cakap, “I mean, it is so scary that if you happened to change our past, then our future will change too”. “interesting, but Adam, of course we cannot change our past, but what we can do now is changing our present.” Melihat muka Adam yg berkerut saya menambah lagi, “Imagine, IF time travel is possible, then what do you think future Adam will tell Adam now?” “hmm,.. probably he would say work harder and not to waste time?” tambah Adam. Then saya biarkan dia termenung jauh melayan perasaannya.
Journey through the passage of the Black Mountains, Scotland.
Rasa macam cerita LOTR pulak.
Berbalik kpd cerita tua tadi, saya rasa soalan Adam ini banyak berkait rapat dgn persoalan dlm benak saya. Bila Adam habis termenung, dia bertanya kpd saya yg sedang memasak ketika itu, “Bubu, what will you tell your younger self if you get back through time?” Susah nak jawab soalan ni, kata saya.. dan saya honesly susah nak bagi jawapan terbaik saya, “I will really need some time Adam”. Afterall, saya happy dgn perjalanan kehidupan yg saya lalui, segalanya Allah kurniakan indah belaka, jatuh bangun dalam hidup saya semuanya untuk mengajar saya, erti kesabaran erti kegagalan etc. “Satu je yg Bubu will tell my younger self Adam”, kata saya. “I will tell that small Bubu to be patient and not to be sad, Allah jadikan everything for a reason, and you are never alone in this world even when it looks like it”. Saya tahu, jawapan tuh simple dan selalu sangat di dengar bila kita memujuk org yg sedih, tapi kali ini saya bercakap dgn rasa penuh kesedaran….

8 Replies to “Tua”

  1. Salam kakak 🙂

    saya pun macama akak, xsabar nak rasa perkara akan datang dan merasakan 30 tu terlalu tua. saya di zaman sek ren memikirkan apala rasanya jadi senior kat sek men. rupanya biasa saja. bila di sek men, xsabar nak ke universiti dan merasakan tuanya saya waktu tu. skrg dh 24 tahun dan di tahun akhir, takut plak memikirkan soal kahwin dan usia 30-an.. apa pun u did well kak. I'm proud of u.. Ur life, ur blog dh jadi my habit everyday. Thanks a lot 🙂

  2. Woohoo! Sekian lama, blog ni berupdate gak. Soalan Adam nampak cam simple tp nak jawab punya laa payah. Bila soalan imaginasi dilontarkan, jawapan realiti pelu diberikan untuk memenuhi piawaian seorang budak.

    Honestly, sy pun penah pk nak kembali ke zaman sy skolah, kalo bleh nak baiki result xm tp mustahil. Benarlah kata orang, bila benda tuh dah berlalu pergi, barulah kita nak hargai tp dah telambat.

    Untuk Adam, jadikan kehidupan kamu seronok tanpa mengabaikan tuntutan Islam. Nanti bila kamu dah masuk usia 30an, baru kamu pk balik soalan ni.

    Kak Ellies, miss u so much.

  3. Sebaik wanita, thank you selalu ziarah sini. Itu masa lalu kan? Camner esok2 bila kita dah mati & looking back semua amalan & kehidupan kita di dunia. Semoga tiada rasa penyesalan di situ 🙁
    Eriyza dear, haah la saya susah sgt nak menulis skang. Idea selalu dtg, tapi susah nak find time nak tulis. Adam dlm main2 nya kadang2 fikir deep jugak, hehe.. Saya dah sampaikan pesan awak tu.
    Nur, apa akan jadi this few coming months? Menikah ke?

  4. kak elies, i watched a crappy malay drama a few years back but there was a gem of a dialogue line i will remember forever, insya Allah. i am recalling it now pasal baca abt ur son tanya pasal travel back thru time (the West is obsessed abt it! byk betul filem and books abt time travel)
    dalam drama melayu tu, ada sorang karektor tu cakap, we have a dalil that it's impossible to go back in time. it is our dear little often-recited surah al Asr – Demi masa, sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian – the karektor went on to say that if Allah wills it in the future for man to be able to find the technology to turn back time, Allah wont say that in the Quran.
    Really precious kan, our Quran 🙂 oh i dont remember anything else from the drama btw, he he.. Allahu Akbar..

  5. Salam kak..
    mengenalimu secara maya hanya di"serikandiku",tapi apa yg disampaikan membuatkan betul2 benak saya terfikir…saya selalu ziarah sini..saya juga akan jejak angka tiga…waduh…benar katamu…
    p/s: saya dah lama linkkan blog akak ke blog saya..:) salam kenal…:)

Leave a Reply

Your email address will not be published.