Antara points yg saya pelajari dari Abu Muhammad (Interpal representative) di majlis Helwa siang tadi:

 

  • Masjid al-Aqsa adalah salah satu daripada 3 masjid utama umat Islam (Masjidil Haram dan Masjid An-Nabawi yg lagi 2). Di sinilah tempat nabi di isra’ mi’rajkan. Kelebihan bersolat di masjid ini adalah sama seperti 500 waktu di masjid2 lain (kecuali 2 masjid tersebut).

 

  • Balfour declaration: Pada tahun 1917 yg mengatakan

His Majesty’s government view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, and will use their best endeavours to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country.

 

• Tetapi apa yg berlaku adalah pihak Yahudi melakukan serangan demi serangan kepada penduduk non-Jew di Palestine dan merampas tanah2 mereka, serta membunuh ramai.

 

• Di sebabkan pihak media barat banyak yg menyebelahi Yahudi, maka berita2 yg sampai ke media utama banyak yg tidak adil dan berat sebelah.

• Gaza strip sangat kecil, dalam lingkungan 10km dari utara ke selatan. Sepanjang bordernya dipenuhi dgn military checkpoints. Palestinian telah dinafikan hak mereka dgn import/export terutamanya makanan dan ubat2an. Keadaan tanah mereka yg berpasir memudahkan mereka untuk membuat banyak terowong2 di bawah tanah antara Egypt dan gaza untuk membawa masuk/keluar barang2 keperluan ini. Flotilla2 bantuan di laut juga telah banyak dirampas/bunuh etc.

• Semenjak pemerintahan Egypt di bawah Morsi, beliau telah membuka border sekatan between Egypt dan Gaza, tetapi still ada sekatan terhadap bilangan org (tidak boleh lebih dari 4) dalam sebuah kereta, dan sukar membawa kenderaan besar seperti lori dsbgnya untuk membawa muatan besar.

• Ketua Hamas, Ahmed Said Khalil al-Jabari, telah berusaha untuk pergi haji sepanjang hidup beliau, tetapi tidak berjaya. Sehinggalah beberapa bulan yg lepas beliau telah dianugerahkan Allah untuk menjadi tetamuNya. Beliau tidak putus2 berdoa untuk dianugerahkan syahid. Sekembalinya beliau dari Mekah (3 hari), beliau telah ditembak oleh Israel laknatullah.

• Pihak rejim Israel telah selalu mengebom Palestinian, sehinggalah apabila home-made bom oleh Palestinian yg boleh terbang jauh sehingga ke Bandar Tel-Aviv menimbulkan ketakutan kepada mereka, dan ini ‘membantu genjatan senjata’.

• Salah seorang anak saudara Abu Muhammad baru sahaja terkena bom, sebelah kakinya hancur, dan 10 cebisan shrapnel telah memenuhi tubuh badannya. Beliau berusia 25 tahun.

• Sekiranya kita tidak mampu memberikan bantuan kewangan, maka tiada yg dapat melawan nilai sebuah doa. Beliau pernah menyaksikan sendiri yg mana, sebuah bom missile Israel yg menembusi bangunan 4 tingkat, dari atas ke bawah, lapisan demi lapisan, tetapi tidak meletup. Semuanya bawah kuasa Allah.

 

• Selama ini saya selalu merasa sedih apabila describe seseorang yg terbunuh di Palestine. Tetapi, cara cerita Abu Muhammad yg describe setiap mereka dgn panggilan syahid, dan bergembira dgn kesyahidan mereka telah merubah beberapa persepsi saya. Dia juga telah menceritakan tentang keberanian org2 Palestine yg tidak pernah menyerah kalah, walaupun mereka diugut bunuh, tetapi menyerah tidak sekali.

In the meantime, jgn lupa menderma, berjuang dgn harta atau jiwa sila layari Interpal atau mana2 yayasan amal utk membantu. Anda boleh menggunakan link yg diberikan untuk menderma atau membeli product buatan Palestine.

Dan boleh jugak melihat kekejaman zionis kepada penduduk Palestine from first hand di sini

3 Replies to “Palestine”

  1. Salam..k.elies..dah berpindah ke blog yang baru..saya ada post dekat blog k.elies yang lepas banyak kali juga, tapi tak berjawab..hehehe..yang lastest last june saya email nak tanya info on manchester. Just got to know hari ini k.elies dah pindah to new blog..alhamdulillah saya suka ikuti sbb banyak knowledge belajar and info tarbiah yang sangat baik..:)

    ALhamdulillah saya dah di manchester baru masuk minggu yang ke-3 di sini. saya di Salford Uni..boleh contact and jumpa k.elies in real instead of di alam maya.

    Jzz
    Ila

    1. salam. Norzalila, sorry kalau saya tak perasan post kat blog yg lepas.. tak pulak dapat email notification. Dan yer.. dah hampir setahun saya di blog yg baru ni.. minta maaf byk2 ye Norzalila. And yes, InsyaAllah boleh berjumpa di alam maya. Boleh inbox saya kat serikandiku.com FB page. Kat sini nanti orang nampak.. hehehe

Leave a Reply

Your email address will not be published.